wtorek, 9 sierpnia 2011

Kuršių nerija czyli Mierzeja Kurońska

Po noclegu pod Muzeum pojechałem na drugi, dostępny koniec czyli na granicę z Rosja. Pogoda w kratkę, raz deszcz, to znowu trochę słońca. Na początku mi się udawało  mijać z deszczem, ale jak "zdobywałem" szara wydmę - dopadł mnie i nieźle wychłostał deszczem i piaskiem.
Spodobała mi się miejscowość Juodkrante - w miarę spokojna, chociaż przez nią wszyscy jada do Nidy. Ma duży ładny deptak wzdłuż brzegu z zatoką, ozdobiony różnymi rzeźbami kamiennymi. Poza tym - naprawdę śliczna góra czarownic, pełna różnych drewnianych rzeźb, jak to jest w litewskiej tradycji i jakie widziałem w wielu miejscach w tym kraju. Wrażenie robi szara wydma, zwłaszcza, jak się ją zdobywa przy silnym wietrze - widać i czuć ten piasek niesiony wiatrem. Natomiast sama Nida - wygląda jak nasz Hel w sezonie - zapchana, same znaki ograniczające parkowanie czy wjazd, parkingi płatne (chyba nawet i te pod Maximem) i zapchane, nie miałem się nawet gdzie zatrzymać na chwilę. W dodatku zaczęło mocniej wiać i padać, więc zrobiłem tylko rundkę po centrum i wróciłem w okolice promu. "Na przeciwko"  nowej przystani promowej ale nad otwartym morzem, za wydmą, jest duży parking popularny wśród kamperowców. rano spotkałem tu kilka, teraz, koło mnie stoi pięć. Są sanitariaty (budki z dziurą w podłodze), jest barek pod dużym namiotem i często przyjeżdżają tu autobusy wycieczkowe, pokazują ludziom wysoka wydmę.
Generalnie, wg mnie - mierzeja jest przereklamowana i stanowczo za droga dla kamperowców. Przejazd promem, trwający niecałe 10 minut kosztuje 110 Lt (samochód osobowy - 40 Lt), tyle co autobus czy TIR. Za wjazd na teren Parku Narodowego pobierana jest następna opłata - osobowy 20 Lt a kamper aż 70 Lt.
Mówiąc krótko - byłem, zobaczyłem - więcej mnie nie ciągnie. Jak będę chciał kiedyś zobaczyć delfinarium (w remoncie od zeszłego roku i pewnie szybko nie skończą), to trzeba będzie pojazd zostawić w Kłajpedzie na parkingu, wsiąść na prom (osoba tylko 2,5 Lt) i tak dostać się na mierzeje.

Lokalizacja parkingu: N 55° 40.657, E 21° 6.281


Dzisiejsze fotki. Przejechałem ok 100 km (50 w jedna stronę i 50 w drugą ).

1 komentarz: